گروه آموزش کامپیوتر مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر

این وبلاگ توسط گروه کامپیوترشاخه کاردانش راه اندازی شده وبه معرفی و آموزش استانداردهای شاخه کاردانش می پردازد.

گروه آموزش کامپیوتر مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر

این وبلاگ توسط گروه کامپیوترشاخه کاردانش راه اندازی شده وبه معرفی و آموزش استانداردهای شاخه کاردانش می پردازد.

آموزش جاوا اسکریپت به زبان ساده

جلسه هفتم

دستور شرطی IF

« یکی از مهم‌ترین ویژگیها و امکانات زبانهای برنامه نویسی، توانایی آنها در ارزیابی و مقایسه مقادیر ذخیره شده در متغیرهاست. این توانایی اجازه می‌دهد تا اسکریپت، رفتار خود را بر اساس مقادیر متغیرها یا اطلاعاتی که کاربر از طریق فرمهای اچ‌تی‌ام‌ال آنها وارد برنامه می‌کند، تغییر دهد. دستور if اساسی‌ترین ابزار جاوا اسکریپت، جهت کنترل چنین شرایطی محسوب می‌شود. این دستور، شباهت بسیار زیادی به کاربرد واژه if (اگر) در زبان انگلیسی دارد. »   کتاب "خود آموز جاوا اسکریپت در 24 ساعت"

 • جمله شرطی را می‌شود به شکلهای مختلفی بیان کرد.

شکل اول:
ساده‌ترین آن، همان مثال جلسه قبل بود؛ یعنی

if ( شرط )
 {
جزا };


شکل دوم:
شکل دوم و پرکاربرد شرط، به این صورت است:

if ( a == 10 ) { Code }
else { Code }

 • در هر جمله شرطی، این احتمال وجود دارد که به آن شرط عمل نشود. در این صورت چه توقعی از برنامه خود داریم؟ مثلا در یک برنامه ارسال نامه، اگر آدرس نامه پر شده بود، نامه فرستاده شود؛ در غیر این صورت، با یک اخطار به کاربرد، مانع فرستادن نامه گردد. این توجه و زیرکی باید در شما باشد که احتمال هر چیزی را داده و دستور مناسبی را به برنامه خود، دیکته کنید.

برای این حالت، یعنی انجام نشدن شرط، از دستور else (وگرنه، در غیر این صورت) استفاده می‌کنیم.
 

شکل سوم:


این شکل، ترکیبی از دو شرط است. در این حالت، یک شرط، به بخش دوم، یعنی
else، اضافه شده است.

if ( a < 10 ) { Code }
else if ( a > 10 ) { Code }

شکل چهارم:
در این شکل، عملیات شرط، کمی پیچیده‌تر و دقیقتر شده است.
 

if ( a >= 1 && b <= 10 ) or (( a >= 1 ) && ( b <= 10 )) or ( a >= 1 , b <= 10 )
{ Code }
if ( a >= 1 || b <= 10 ) or (( a >= 1 ) || ( b <= 10 ))
{ Code }

شکل پنجم:
 

if ( a == 10 ) {
   if ( b == 10 ) { Code }
  
else { Code }
   }

داخل پرانتز: برای یادگیری این شکلها، عجله نکنید. فعلا همینکه آنها را یادداشت کنید و به صورت کلی، با ظاهر آنها آشنا شوید، کفایت می‌کند. در آینده، با مثالهای عملی آنها، کار خواهید کرد.


 

Operators (عملگرها)

در برنامه نویسی، از علامت و نشانه‌هایی استفاده می‌شود که به آن عمگر گفته می‌شود. یکی از انواع عمگرها، عمگر شرطی می‌باشد.
 

عملگرهای شرطی (مقایسه‌ای)

همانطور که در مثالهای اخیر مشاهده کردید، در بخش شرط، از علامتهایی مانند (==, =>, =<) استفاده شد. آیا متوجه مفهوم آن شده‌اید؟ شبیه معادلات ریاضی است. مساوی، بزرگتر، کوچکتر. این علامات ریاضی، در زبان برنامه ‌نویسی هم، همان معانی را دارند. علتش این است که در قسمت شرط، یک مقایسه‌ای انجام می‌شود. مثلا اگر a مساوی با b بود، یا اگر x بزرگتر از y بود، فلان کار انجام شود. نام این علامتها در برنامه‌نویسی، عمگر است.

این عمگرها عبارت از:

عمگرهای شرطی

مساوی

==

نامساوی

!=

بزرگتر

< 

کوچکتر

> 

بزرگتر یا مساوی

>=

کوچکتر یا مساوی

<=

جدول شماره 1

داخل پرانتز: علامت == با = فرق می‌کند. در استفاده از آنها دقت کنید.

تمرین:


مثال جلسه قبل را به خاطر دارید؟ امروز آنرا کامل کنید. اگر پس زمینه، سفید بود، بنویسد سفید؛ وگرنه پیام دیگری بدهد یا مثلا رنگ فعلی را اعلام کند.


جلسه هشتم

Object(شئی)

 • هر چیزی که در صفحه ما وجود دارد، یک شئی حساب می‌شود و می‌توان از آن استفاده کرد و تغییرش داد. اولین شئی موجود، خود صفحه و سند (document) است، که قبلا با آن آشنا شده‌اید.


 

Properties (خصوصیات)

 • هر شئی، یک مشخصات و خصوصیاتی دارد که بیانگر کمّیت و کیفیت آنست. مثلا یک سند، دارای این خصوصیات است: پس زمینه، عنوان (Title)، نوار وضعیت (Status)، نوار پیمایش (Scroll)، متن (Text)، لینک (Link). بعضی از مشخصات سند را در جدول پایین آورده‌ام. شما این جدول را برای خود داشته باشید و هرگاه که با خصوصیت جدیدی آشنا شُدید، به آن اضافه کنید.


طریقه نوشته: ابتدا نام شئی را نوشته، ‌و بعد از یک نقطه، نام خصوصیت مورد نظر را وارد کنید. گاهی اوقات، آن خصوصیت هم دارای چند خصوصیت دیگر است که باید بعد از یک نقطه، نوشته شود.

خصوصیات سند

عنوان
آدرس
آدرس
رنگ پس زمینه
رنگ متن
رنگ لینک
رنگ لینک فشرده شده
رنگ لینک دیده شده

document.title
document.URL
document.location
document.bgColor
document.fgColor
document.linkColor
document.alinkColor
document.vlinkColor

جدول شماره 2

Methods (متُد)

 • کاری که اشیاء می‌توانند انجام دهند، متد نامیده می‌شود؛ مانند باز کردن یا بستن پنجره. شالوده و اصل یک زبان برنامه نویسی، متدهای آن برنامه است، که ما باید آنها را به خوبی یاد گرفته و در جای مناسب استفاده نماییم. متدها، توسط سازندگان زبان برنامه نویسی، نوشته و تهیه می‌شود و ممکن است در نسخه‌های جدید آن زبان، تغییر داده شده، اضافه و تکمیل شود.


مثال: متد بسته شدن صفحه:

window.close()

Event (رویداد)

 • رویداد، عملیاتی است که کاربر، در یک صفحه انجام می‌دهد. بعضی از رویدادها مشترک و عمومی هستند و بعضی مخصوص یک شئی. بعضی از این رویدادها را برای شما دسته بندی کرده‌ام که حتما ذخیره نموده و به مرور آنرا کامل کنید.


طریقه نوشتن: رویدادها را با کلمه
on شروع می‌کنند و به این صورت می‌خوانند: onClick = هنگام کلیک کردن.


 

رویدادها

عمومی

موس

صفحه کلید

onLoad

باز شدن

onMousemove

حرکت موس

onKeydown

پایین آمدن کلید

onUnload

بسته شدن

onMouseover

ورود موس

onKeypress

فشردن کلید

onAbort

انصراف

onMouseout

خروج موس

onKeyup

بالا آمدن کلیک

onFocuse

فوکوس، زوم

onClick

کلیک

 

 

onBlur

برگشت از فوکوس

onDblclick

دوبار کلیک

 

 

OnError

خطا

onDragstart

کشیدن

 

 

جدول شماره 3

 

نظرات 1 + ارسال نظر
راضیه سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 17:11

سلام ممنون از اینکه این اموزش را به زبان ساده قرار دادید اگر ممکن است ان را کامل کنید. بازم ممنون

چشم حتما مطالب این بخش رو کامل خواهم کرد . یه کار ضروری پیش اومد و نتونستم در این مدت وبلاگم رو بروز کنم امیدوارم در مدت کوتاهی بتونم وبلاگم رو بازسازی کنم . از اینکه مطالب ناقص ما رو می خونید احساس خوشحالی می کنم و برای شما خواهر عزیز آرزوی موفقیت دارم . محمد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد