گروه آموزش کامپیوتر مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر

این وبلاگ توسط گروه کامپیوترشاخه کاردانش راه اندازی شده وبه معرفی و آموزش استانداردهای شاخه کاردانش می پردازد.

گروه آموزش کامپیوتر مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر

این وبلاگ توسط گروه کامپیوترشاخه کاردانش راه اندازی شده وبه معرفی و آموزش استانداردهای شاخه کاردانش می پردازد.

آموزش اکشن اسکریپت در فلش ام ایکس

اکشن اسکریپت - تعریف  متغیر ها در نرم افزار فلش mx

متغیر چیست ؟

یک متغیر یک نگه دارنده اطلاعات است که بخشی از حافظه را بنام خود میکند تا شما بتوانید داخلش مقدار های متفاوتی را بنویسید و پاک کنید . متغیر خودش ثابت میماند اما مقدار داخلش تغییر میکند .برای نگه داشتن مقادیر انجام شدن یک کار خاص یا گرفتن اطلاعات از کاربر ، اول اطلاعات به حافظه رم کامپیوتر منتقل میشود که اینجا متغیر ها هستند که نقش نگه داری اطلاعات را انجام میدهند .

یک ایده خوب در بکار گیری متغیر ها اینه که همون اول که متغیر را تعریف میکنیم یه مقدار اولیه بهش بدیم . به اینکار میگویند initialize کردن . اینکار را معمولا در فریم اول انجام میدن .

متغیر ها میتوانند انواع مختلفی از اطلاعات را در خود نگه دارند مانند اعداد ، رشته ها ، مقادیر بولین ، آبجکت ها یا مووی کلیپ ها .

نام گذاری متغیر ها :

نام یک متغیر از قوانین زیر پیروی میکند :

  • باید اسم آن نشان دهنده نوع آن باشد .
  • نام متغیر نمیتواند از بین keyword های اکشن اسکریپت باشد . همچنین نمیتواند از کلمات تعیین کننده مانند true , false , null و  undefiend باشد.
  • نام متغیر باید در محیط خودش یکتا باشد .

 مقدار دهی متغیر :

در فلش نیازی نیست که نوع متغیر را در ابتدای کار تعیین کنید . فلش هنگامی که شما به آن مقدار میدهید نوع متغیرش را تعیین میکند.

X = 3 ;

در عبارت فوق ، فلش داده سمت راست مساوی را تعیین هویت میکند و میفهمد که نوع آن عدد است . یک مقدار دهی دیگر میتواند نوع x را عوض کند . مثلا x = “hello”;  مقدار x   را به نوع رشته ای تغییر میدهد . متغیری که هنوز هیچ داده ای به آن نداده ایم نوع undefiend  دارد .

وقتی یک عبارت اکشن اسکریپت یک متغیر را با نوع داده ای خاصی طلب میکند ، اکشن اسکریپت  بصورت اتوماتیک نوع آن را تغییر میدهد تا نوع داده ای مطلوب حاصل شود . بطور مثال وقتی شما مقداری را به دستور trace  میدهید مقدارش به نوع داده رشته ای تغییر میکند و سپس آن را نمایش میدهد . در عبارت هایی که عملگر های ریاضی و مانند آن قرار دارند اکشن اسکریپت متغیر ها را به نوع داده ای مورد نیاز تبدیل میکند . مثلا در عبارت زیر 7 یک عدد است که برای جمع با رشته تبذیل به رشته میشود .

"Next in line, number " + 7

 پس از تبدیل جواب جمع رشته بصورت زیر در میاید :

"Next in line, number 7"
وقتی شما اسکریپت هایتان را اشکال زدایی میکنید نگاهی به نوع متغیرها بیندازید.
کد زیر نوع متغیر را اعلام میکند
trace(typeof(نام متغیر));

 قلمرو یک متغیر :

قلمرو یک متغیر به محدوده ای میگویند که آن متغیر در آن شناسایی میشود و میتوان به آن دسترسی داشت . سه نوع قلمرو برای متغیر ها در اکشن اسکریپت موجود است .

  • متغیر های local (محلی) : این متغیرهادر بلوک کد خودشان قابل دسترسی هستند (که بلوک کد آنها با آکولاد محصور میشود) .
  • متغیر های Timeline : که در هر تایم لاینی که از  Target path استفاده کنید قابل دسترسی هستند .
  • متغیر های  عمومی (global) : که در هر تایم لاینی قابل دسترسی است . حتی اگر از target path  استفاده نکرده باشید .

 برای اعلام کردن یک متغیر(declare) میتوانید از عبارت var استفاده کنید . بطور مثال متغیر های j  و i معمولا برای استفالده در حلقه ها استفاده میشوند (البته هر اسمی میشه گذاشت ، فکر نکنی اسمش چیز خاصی داره ها .. اما خوب برنامه نویسا به یه سری اسامی عادت کردن دیگه) .

در کد زیر i به عنوان یک متغیر محلیبگار رفته که فقط در فانکشن makedays وجود دارد .

 function makeDays() {

var i;
for( i = 0; i < monthArray[month]; i++ ) {
_root.Days.attachMovie( "DayDisplay", i, i + 2000 );
_root.Days[i].num = i + 1;
_root.Days[i]._x = column * _root.Days[i]._width;
_root.Days[i]._y = row * _root.Days[i]._height;
column = column + 1;
if (column == 7 ) {
column = 0;
row = row + 1;
}
}
}

 اعلام کردن یا مقدار دهی متغیر (declaration):

  • برای دیکلر کردن متغیر های تایم لاین ، از اکشن set variable استفاده میشود و یا از عملگر مساوی . هر دو متد یک کار را انجام میدهند .
  • برای دیکلر کردن متغیر های محلی از عبارت var در داخل فانکشن ها استفاده میشود . یک متغیر محلی در بلوک فانکشن محصور است و با رسیدن کد به خط پایانی فانکشن ، متغیر محلی (اصطلاحا) میمیرد . متغیر محلی ای که در داخل بلوک نباشد با رسیدن به پایان اسکریپتش می میرد .
  • برای دکلر کردن متغیر های عمومی (global  ) از عبارت _global قبل از اسم متغیر استفاده میشود. کدی که مشاهده میکنید یک متغیر عمومی بنام myname میسازد :

_global.myName = "SHARAFI";

استفاده از یک متغیر :

به مثال زیر توجه کنید :

getURL(myWebSite);
myWebSite = "http://www.macromediax.net";

این کد دچار مشکل است و باعث ایجاد خطا در اسکریپت میشود . چون در این کد ابتدا از یک متغیر استفاده کرده ایم و بعد آن را مقدار داده ایم . پس مقدار دهی باید قبل از استفاده صورت گیرد .

 

یک مثال دیگر : در مثال زیر  x  مقدار 15 گرفته و سپس مقدارش در Y کپی شده . در خط سوم مقدار x  مساوی با 30 شده است  . اما مقدار Y همان 15 میماند . چون Y  مقدارش را از X کپی گرفته و دیگر کاری به کار هم ندارند . 

var x = 15;                    
var y = x;                       
                                                                 var x = 30;                                                       

 

نظرات 1 + ارسال نظر
داود(مدیریت سایت پارس ایمجز) شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 18:26 http://www.pars-images.blogfa.com/

سلام دوست عزیز
من رشته طراحی صفحات وب می خونم همه دروس رو پاس کردم از طریق ساز مان فنی حرفه ای ولی درس اینتردیو اصلا کتابش گیر نمیاد نمی دونم اصلا موضوعش چیه می خواستم راهنماییم کنی بگی که موضوعش و مطالبش چیه
باتشکر

سلام دوست عزیز ، هدف کلی نرم افزار Visual Interdev ایجاد وب سایت پویا با نوشتن اسکریپت ها ( به زبان های JavaScript و VbScript)
می باشد . خلاصه ویژوال اینتردیو یک ابزار تولید وب محسوب می شود که محیطی را فراهم می کند تا طراح وب سایت بتواند امکان اسکریپت نویسی داشته باشد و همچنین امکان استفاده از کنترل های زمان طراحی و اشکالزدایی صفحات وب طراحی شده .
دوست عزیز ، اگر چنانچه سوال یا مشکلی در رابطه با طراحی وب سایت با دریم ویور یا ویژوال اینتردیو و انیمیشن با فلش و... داشته باشید کافی است به آدرس زیر ایمیل بزنید یا در قسمت نظرات سوالات خودتون رو مطرح نمایید .
متشکرم - محمد دلشاد

computer_group_qatar@yahoo.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد