گروه آموزش کامپیوتر مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر

این وبلاگ توسط گروه کامپیوترشاخه کاردانش راه اندازی شده وبه معرفی و آموزش استانداردهای شاخه کاردانش می پردازد.

گروه آموزش کامپیوتر مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر

این وبلاگ توسط گروه کامپیوترشاخه کاردانش راه اندازی شده وبه معرفی و آموزش استانداردهای شاخه کاردانش می پردازد.

RSS چیست ؟

تصور کنید شما مایل هستید هر بار که وارد اینترنت می‏شوید، به تازه‏ترین اخبار، گزارش‏ها و مقالات مرتبط با موضوع مورد علاقه خود دسترسی یابید یا اینکه بخواهید اطلاعاتی راجع به بازار سهام، قیمت و ویژگی‏های یک کالا را داشته باشید یا در مثالی ساده‏تر بخواهید از گزارش‏های هواشناسی باخبر شوید.

 RSSمخفف Really Simple Syndication و به معنی ایجاد راه‏های ارتباطی ساده است.

 

بدون شک، بایستی به سایت‏های مرتبط وارد شوید و از میان انبوه اطلاعات و خبرهای قدیمی و جدید و با صرف مدت زمانی بیشتر، اطلاعات مورد نیاز خود را بیابید؛ اما راه ساده‏تری نیز وجود دارد؛ این راه ساده در اصطلاح RSS نام دارد.

RSSمخفف Really Simple Syndication و به معنی ایجاد راه‏های ارتباطی ساده است.

RSS که فایلی با فرمت XML است، به صورت خودکار، به روز می‏شود. RSS، در حقیقت، فرمتی برای انتشار و جمع‏آوری مطالب از منابع و مراجع اینترنتی مانند وبلاگ‏ها، مجلات، روزنامه‏ها، سایت‏های خبری و... است.

بدون وجود RSS، کاربران مجبور هستند هر روز سایت‏های خبری را بررسی کنند تا از تازه‏های سایت، باخبر شوند؛ اما با کمک این فناوری، همزمان با به روز شدن مطالب سایت مورد نظر، اعم از اخبار، مقالات، گزارش‏های جدید و...، خبرخوان سایت شما نیز به روز می‏شود و شما می‏توانید به تازه‏ترین مطالب، دسترسی یابید. همچنین می‏توانید چکیده و خلاصه‏ای از هر گزارش یا خبر را نیز دریافت نمایید و با کمک لینک موجود، به متن کامل خبر یا گزارش دسترسی یابید.

طراحی اولیه RSS، توسط Dave Winerانجام گرفت و اولین بار شرکت Netscapeدر سال 1997 برای کاهش ترافیک سایت و نمایش خلاصه تازه‏های سایت خود از این روش استفاده نمود.

RSS که برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات استفاده می‏شود، هم اکنون در میان طراحان، برنامه‏نویسان تحت وب، سایت‏ها و مراکز خبری همچون CNN، BBC،News Yahooو... طرفداران بسیاری دارد.

به طور خلاصه، RSS برای کاربردهای زیر طراحی شده است:

- گرفتن اخبار از منابع خبری مختلف.

- اطلاع یافتن از بازار سهام و معاملات خرید و فروش کالا در اینترنت.

- دریافت گزارشات هواشناسی.

- اطلاع از تازه‏های نشر ج موسیقی ج سینما و ... .

- اطلاع از به روز شدن نرم افزارها و... .

چگونگی استفاده از RSS

کافی است در سایت مورد نظر خود به دنبال مستطیل نارنجی رنگی بگردید که روی آن عبارت RSSنوشته شده است. گاهی اوقات هم به صورت زیر نمایش داده می‏شود:

Atom 1.0 RSS2.0 XML

بر روی یکی از نشانه‏های فوق که در سایت یافتید، کلیک کنید. صفحه‏ای گشوده خواهد شد که شامل فهرستی از مطالبی است که به زبان XMLنوشته شده است؛ اما برای اینکه از اطلاعات این صفحه استفاده کنید، بایستی آدرس صفحه را به یک خبرخوان یا RSS Reader و یا به اپراتور صفحات شخصی مانند 360! Yahoo یا Personalized google اضافه کنید.

یک مثال عملی:

به عنوان مثال، افزودن آدرس صفحه آر اس اس روزنامه جام جم را به صفحه اصلی گوگل، توضیح می‏دهیم:

برای شروع وارد صفحه اصلی گوگل می‏شویم:

ابتدا با کمک اکانت Gmailخود، Sign inکنید و به صفحه شخصی خود در گوگل (Personalized google) وارد شوید. در این صفحه کارهای زیر را انجام دهید:

- بر روی گزینه ADD Stuff کلیک کنید.

- سپس بر روی گزینه ADD URL کلیک کنید.

- در کادر مشاهده شده، آدرس RSS صفحه مورد نظر را وارد کنید.

در مثال ما آدرس آر اس اس صفحه اخبار و تازه‏های روزنامه جام جم به صورت زیر است:

http://www.jamejamonline.ir/jamrss.asp?t=fp

لازم به ذکر است ما این آدرس را از صفحه اصلی سایت جام جم آنلاین و با کلیک بر روی گزینه RSSبه دست آورده‏ایم. شما هم می‏توانید آدرس RSS اخبار سایت مورد نظر خود را از سایت‏های مرتبط که آر اس اس خود را ارائه می‏کنند به دست آورید. به این ترتیب که با کلیک بر روی نشانه نارنجی رنگ آر اس اس، آدرس صفحه مشاهده شده را کپی کرده، در قسمت ورود نشانی خبرخوان خود درج نمایید.

با افزودن RSS به Personalized google، می‏توانید از این پس تازه‏های اخبار، رویدادها و گزارش‏های مورد علاقه خود را بر روی صفحه اصلی گوگل و بدون نیاز به وارد شدن به سایت منبع بیابید و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر شرح کامل خبر را نیز با کلیک بر روی لینک موجود در سایت منبع بخوانید.

علاوه بر خبرخوان گوگل، شما می‏توانید با کمک مرورگرهای اینترنتی نیز از آر اس اس استفاده کنید. هر چند گروهی از مرورگرهای اینترنتی مانند Netscape، Opera و Firefox، مجهز به خبرخوان هستند، اما مرورگر اینترنت اکسپلورر این قابلیت را ندارد و شما می‏توانید با دانلود نرم‏افزارهایی چون web news، به راحتی از آدرس‏های RSS موجود در سایت‏های مختلف استفاده نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد