گروه آموزش کامپیوتر مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر

این وبلاگ توسط گروه کامپیوترشاخه کاردانش راه اندازی شده وبه معرفی و آموزش استانداردهای شاخه کاردانش می پردازد.

گروه آموزش کامپیوتر مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر

این وبلاگ توسط گروه کامپیوترشاخه کاردانش راه اندازی شده وبه معرفی و آموزش استانداردهای شاخه کاردانش می پردازد.

آموزش جاوا اسکریپت Java Script

جلسه پنجم

پارامترهای اسکریپت:

 • تگ اسکریپت، پارامترهایی دارد که در این جلسه با آنها آشنا می‌شویم. به این خط دقت کنید:

<" "=script  language="JavaScript"   src>

پارامتر زبان (language)

 • اولین پارامتری که به چشم می‌خورد، زبان است. اسکریپت، یک زبان عمومی است که انواع و اقسامی دارد. یکی از آنها جاوا اسکریپت است که معروف و متدوالترین آنهاست. LiveScript ،JScript و VBScript، انواع دیگر آن است. این زبانها، با هم تفاوت دارند. بنابرین در ابتدای کار، باید برای اکسپلورر، مشخص کنیم که به چه زبانی می‌خواهیم برنامه نویسی کنیم، تا طبق آن عمل کند.

داخل پرانتز: چون جاوا اسکریپت، اولین و مشهورترین زبان اسکریپتی است، احتیاجی نیست که این پارامتر را برایش بنویسیم. به عبارت دیگر، هرگاه که نوع زبان اسکریپتی، مشخص نشود، اکسپلورر، فرض را بر جاوا اسکریپت می‌گیرد و طبق آن عمل می‌کند.

پارامتر مکان (src)

دومین پارامتر، مکان است؛ یعنی محلی که کدهای جاوا در آن نوشته شده است.

توضیح:


 • معمولا، کدهای جاوا را در خود صفحه
html می‌نویسیم و اجرا می‌کنیم. ولی می‌توان تمام کدهایی را که نیاز داریم، در یک صفحه مستقل یا پرونده متنی، ذخیره کرده، و فقط آدرس آن پرونده را بنویسیم. در این صورت، اکسپلورر، با رسیدن به این پارامتر، آدرس مورد نظر را خوانده، به آن مراجعه کرده، و کد مورد نظر را اجرا می‌کند. این پرونده را - که یک بانک دستورات جاواست - با پسوند js. ذخیره ‌می‌کنند. وقتی یک صفحه اینترنتی را ذخیره می‌کنیم، عکس و دیگر متعلقات آن، در یک پوشه به همین نام، ذخیره می‌شود. اگر دقت کرده باشید، گاهی پرونده‌هایی با همین پسوند (js) در آن وجود دارد.

بنابر آنچه که گفته شد، وقتی از این پارامتر استفاده می‌شود که دستورات جاوا را در جای دیگری ذخیره کرده‌ایم.

مثال: اگر این پرونده را به نام java، در پوشه‌ای به نام image، و در کنار صفحه html خودمان، ذخیره کرده‌ایم، اینگونه آدرس آنرا می‌نویسیم:

"src="image\java.js

داخل پرانتز:


 • اسکریپت، پارامترهای دیگری هم دارد که این دو پارامتر، مهمترین و کاربردی‌ترین آنهاست.


 • اگر قرار است جاوا بنویسید، و در همان صفحه باشد، نه در جای دیگر، کافی است بنویسید: <
script>

آموزش برنامه نویسی جاوا اسکریپت

جلسه چهارم :

اولین دستور

انواع تگ:
1. تگ ساده. بعضی از انواع تگ، یک قسمتی هستند؛ مانند تگ خط (لاین) = <
hr>.
2. تگ مرکّب. تگهایی که از دو قسمت شروع و پایان، ساخته شده‌اند؛ مانند تگ خط و متن = <
Font>Font>. اکثر تگها، به این شکل هستند. این نوع تگ هم به دو دسته تقسیم می‌شود.
1. تگی که می‌توان انتهای آنرا ننوشت؛ به اصطلاح، آنرا باز بگذاریم. مانند تگ پاراگراف = <
p>
2. تگی که باید انتهای آن مشخص و بسته شود. مانند تگ اسکریپت = <
Script>Script>

داخل پرانتز: چون این تقسیم بندی، جدید و تجربی است، ممکن است جامع و نباشد، و بشود بهتر از این تعریف کرد.

متوجه شدیم که تگ جاوا اسکریپت، از نوعی است که باید ابتداء و انتهای آن مشخص شود. ابتداء تگ جاوا را به این شکل <Script> می‌نویسیم و انتهایش را به این صورت <Script/>. دستورات جاوا هم ما بین این دو تگ نوشته می‌شود.

اکسپلورر، با دیدن تگ اسکریپت، متوجه می‌شود که این یک دستور برنامه نویسی است و نباید آنرا نشان دهد و فقط آنرا اجرا می‌کند. ولی اگر این تگ را ننویسیم، یا اشتباه بنویسیم، دستورمان اجرا نشده و هر چه نوشته‌ایم، در صفحه وب، نمایش داده می‌شود.

اولین دستور:

حالا می‌خواهیم اولین دستور جاوا اسکریپت را بنویسیم. اولین چیزی که با هم تمرین می‌کنیم، دستور پیام (alert) است. ابتداء یک تگ کامل اسکریپت را نوشته؛ و بعد داخل آن بنویسید:                                              

              

بعد از ذخیره کردن، آنرا اجرا کنید. یک کادر، نمایش داده می‌شود که بر روی آن نوشته: سلام. این اولین سلام، از طرف جاوا اسکریپت به شماست؛ و شاید از طرف دنیای برنامه نویسی. حتما متوجه شده‌اید که کلمه سلام، به عنوان مثال بود و شما می‌توانید هر متن کوتاه یا بلندی را جایگزین آن کنید.

تذکر: در برنامه نویسی، به کوچک و بزرگ بودن حروف، دقت کنید.

واژه نامه:

پارامتر (Parameter): مقداری که برای تگ، نوشته می‌شود. مثلا برای تگ خط، معیّن می‌کنیم که از چه نوعی، به چه اندازه‌ای و چه رنگی باشد. مثال: کلمه ‍Color، در تگ Font، پارامتری است که رنگ متن را مشخص می‌کند.

color="#0000FF">

پارامتر را شاید بتوان این گونه تعریف کرد که قید حالت است برای تگ. تگ اسکریپت، هم دارای پارامترهایی است که در جلسه بعد به آن، می‌پردازیم.

معرفی کتاب:

 • نام: خود آموز جاوا اسکریپت در 24 ساعت
Teach yourself Java Script in 24 hours
نویسنده: مایکل مانکر
پایگاه اینترنتی: http://www.jsworkshop.com
این سایت، دارای نکات آموزنده و جالب در علوم مختلف طراحی وب، بالاخص جاوا اسکریپت می‌باشد. می‌توانید مثالهای کتاب را در این آدرس با توضیح دیده و از این آدرس دانلود کنید.

وبلاگ و نقش آن در ارتباطات

وبلاگ چیست ؟


کاربرد وبلاگ ها
وبلاگ ها دارای مزایا و دستاوردهای متعددی می باشند که به برخی از آنان اشاره می گردد :

  • انتخاب مطلب ( داده ) : میزان تولید و نشر اطلاعات در سطح جهان به سرعت در حال پیشرفت بوده  و روندی کاملا" تصاعدی را طی می نماید . بدیهی است در چنین وضعیتی ، حتی امکان مطالعه بخش اندکی از آنان نیز وجود نداشته و ما مستلزم استفاده از روش ها و مکانیزمهائی به منظور فیلترینگ اطلاعات و یافتن اطلاعات مورد نظر در یک رابطه خاص بدون از دست دادن منبع ارزشمند و محدود زمان می باشیم  . وبلاگ ها با تمرکز بر روی یک موضوع خاص می توانند بستری مناسب برای ارائه اطلاعات را فراهم نمایند . با مطالعه و خواندن مطالب منتشر شده بر روی یک وبلاگ که توسط فردی با علایق مشترک با شما تهیه و منشتر شده است ، احتمال یافتن مطالب مورد نظر در زمانی معقول فراهم می گردد. با ترکیب و جمع بندی مطالب منتشر شده در ارتباط با یک موضوع خاص از  چندین وبلاگ انتخابی، می توان به مجموعه ای از اطلاعات مورد علاقه، دست یافت . با توجه به اینکه وبلاگ ها خلاصه ای از سایر موضوعات مربوط به دیگران را نیز ارائه می نمایند ، آنان یک دید اطلاعاتی مناسب  در ارتباط با یک موضوع را به مخاطب خود منتقل می نمایند. مطالب و موضوعاتی که در چندین وبلاگ مورد توجه قرار می گیرد به خواننده امکان آگاهی از  نقطه نظرات چندین وبلاگ نویس  را در ارتباط با یک موضوع خاص ، خواهد داد . بدین ترتیب خواننده  قبل از مطالعه تمام مطلب ، دید مناسبی نسبت به آن را پیدا نماید . به  فرآیند فوق ، triangulation  گفته می شود .
  • مدیریت دانش و تجارب شخصی  : محتویات وبلاگ  به منزله یک بایگانی از افکار و اندیشه های وبلاگ نویسان آن بوده که در مقاطع زمانی متفاوتی نوشته شده و  در صورت نیاز به اطلاعاتی خاص می توان با استفاده از مراکز جستجو  و بر اساس یک کلید واژه خاص  به آنان مراجعه نمود. وجود لینک ها ی متعدد مرتبط با یک موضوع خاص که توسط مولف یک وبلاگ مشخص می گردد ، امکان دنبال نمودن وضعیت موجود در رابطه با یک موضوع خاص را در اختیآر علاقه مندان قرار می دهد .
  • ارتباط دو سویه : همانگونه که در بخش قبل  اشاره گردید ، وبلاگ ها به محیط و یا رسانه محاوره ای برای مباحث عمومی و تخصصی  تبدیل و امکان تعامل اطلاعاتی بین وبلاگ نویسان و خوانندگان از یکطرف و خوانندگان با خوانندگان از طرف دیگر فراهم می گردد . ویژگی فوق از ماهیت دوطرفه بودن وب به نحو احسن استفاده و آن را در جهت اهداف خود بکار می گیرد.
  • جامعه شبکه ای : پدیده وبلاگ نویسی فرصت ها و پتانسیل های  مناسبی را در جامعه شبکه ای ، ایجاد می نماید. نویسندگان وبلاگ ها به مرور زمان توسط خوانندگان خود شناخته خواهند شد. بدین ترتیب آنان در معرض فرصت هائی قرار خواهند گرفت که شاید هرگز تصور آن را نمی کردند. در جامعه شبکه ای هر شخص می تواند دارای سهمی در تولید و ارائه اطلاعات داشته باشد و خود نیز می تواند از دستاوردهای اطلاعاتی دیگران استفاده نماید. شبکه فوق نظیر شبکه های نظیر به نظیر بوده که یک کامپیوتر می تواند در یک لحظه از منابع موجود بر روی سایر کامپیوترها استفاده نماید و هم می تواند منابع مورد نظر بر روی سیستم خود را جهت استفاده در اختیار سایر کامپیوترها قرار دهد . جامعه شبکه ای دارای ایستگاههائی ( انسان ) است که در آن هر یک سهمی در تولید و ارائه اطلاعات  و استفاده از اطلاعات دیگران را بر عهده خواهند داشت .
  • روتینگ اطلاعات : وبلاگ ها دارای تاثیری مثبت در خصوص چرخش آزادنه اطلاعات در یک جامعه اطلاعاتی می باشند . خواننده و نویسنده یک وبلاگ اغلب به یک جامعه و یا سازمان یکسان تعلق نداشته و برای ارتباط بین آنان مرز خاصی وجود نخواهد داشت . بدین ترتیب ما شاهد تقابل افکار ، اندیشه ها در یک مقیاس گسترده و جهانی بوده که زمنیه یک جامعه اطلاعاتی را ایجاد می نماید . ایجاد چنین روابطی در دنیای خارج از وبلاگ امری مشکل و گاها" غیر ممکن است .

فن آوری و  وبلاگ 
فن آوری ها و مهارت های لازم در خصوص وبلاگ ها  به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد.علت این همه سرعت را می توان در عوامل زیر جستجو نمود : 

  • عدم وجود انحصار  :عملیات یک وبلاگ به یک نرم افزار خاص و انحصاری و یا امکاناتی که صرفا" در اختیار یک سازمان خاص است ، وابسته نمی باشد. وبلاگ نویسان در حوزه عملکرد وبلاگ خود دارای آزادی عمل مناسبی می باشند و در هر زمان می توانند شکل ظاهری ، لی اوت و یا محتویات  آن را تغییر داده و یا ویژگی های جدیدی را بدون کسب اجازه یک مقام خاص به آن اضافه نمایند. .وبلاگ ها بستر لازم برای خلاقیت انسان را در تمامی زمنیه ها  ارائه نموده  و هر یک از ساکنین این کره خاکی قادر به شکوفائی خلاقیت خود و آفرینش محصولات متفاوت اطلاعاتی ، خواهند بود.
  • تعداد و تنوع گسترده کاربران :  تمامی افرادی که  در یک جامعه مدرن اطلاعاتی زندگی می کنند ، تمایل به انتشار تجارب خود ، استفاده از تجارب دیگران ، دریافت بازخورد سریع  نسبت به موارد منتشر شده ، ارزیابی نتایج و بهبود دانش و تجارب خود  را دارند( فردایمان بهتر از امروز و امروزمان بهتر از دیروز ) . وبلاگ ها یک شبکه ارتباطی قدرتمند را ایجاد نموده و پس از طرح یک ایده و یا موضوع جدید در وبلاگ ، شاهد حرکت  سریع آن در شبکه ارتباطی  خواهیم بود. بدین تریتب درصورت ارائه یک مطلب ارزشمند و صحیح ، امکان استفاده از آن در سریعترین زمان ممکن برای دیگران فراهم شده و در صورتی که مطلب منتشر شده نادرست باشد ، نویسنده آن با دریافت سریع بازخوردهای مورد نظر و بررسی آنان ، می تواند اشتباه خود را در اسرع وقت تصحیح نماید.
  •  ارتباط شغلی وبلاگ نویسان : تعداد زیادی از وبلاگ نویسان خود پیاده کنندگان نرم افزار می باشند . در چینین مواردی آنان به عنوان وبلاگ نویس قادر به تشریح ویژگی های جدید یک محصول با کیفیتی مطلوبتر و با استفاده از فن آورهای متعدد خواهند بود .
     

چه تعداد بلاگ وجود دارد ؟
Blogcount.com  ، از جمله مراکزی است که اطلاعات مناسب و دقیقی در رابطه با وبلاگ ها در سراسر جهان را جمع آوری و گزارشات متعددی را در این خصوص ارائه می نماید.  در ژوئن سال 2003 ، تعداد وبلاگ ها بین  4 / 2 تا 9 / 2 میلیون ، برآورد شده است . در صورتی که ظرفیت هر وبلاگ را معادل پنجاه  کیلو بایت در نظر بگیریم ، blogosphere ظرفیتی معادل 81 گیگابایت را خواهد داشت .

وبلاگ ها متعلق به چه افرادی هستند ؟


بر اساس بررسی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Jupiter ، تقریبا" دو درصد کاربران اینترنت دارای بلاگ می باشند. اکثریب قریب به اتفاق افرادی که دارای وبلاگ می باشند به صورت Dial-up به اینترنت دستیابی نموده و بیش از نیمی از آنان دارای درآمدی پائین تر از شصت هزار دلار در سال! می باشند.هفتاد درصد بلاگ ها متعلق به افرادی است که بیش از پنج سال است که از اینترنت استفاده می نمایند . ( منبع Blogging by the number ) . بیش از پنجاه درصد وبلاگ هائی که توسط موسسه بین المللی تکنولوژی و علوم انسانی ، پیمایش شده است نشاندهنده این واقعیت است که آنان به زبان انگلیسی نوشته شده و ده زبان برتری که وبلاگ ها با آنان نوشته شده اند به ترتیب : پرتقالی  ، لهستانی  ،  فارسی  ، فرانسوی ،اسپانیائی ، آلمانی ، ایتالیائی ، هلندی  و ایسلندی می باشند .

چه کسانی وبلاگ ها را مطالعه می نمایند ؟


موسسه تحقیقاتی Jupiter در بررسی خود اعلام نموده است که صرفا" چهار درصد از کاربران اینترنت ، اقدام به مطالعه و خواندن وبلاگ ها می نمایند . وبلاگ ها ، عموما" توسط مردان خوانده می شوند ( شصت درصد مردان و چهل درصد زنان ) . کاربران خانگی اینترنت که مجموع درآمد آنان بیش از شصت هزار دلار در سال می باشد ، شصت و یک درصد از خوانند گان وبلاگ ها را تشکیل می دهند . بیش از پنجاه و چهار درصد از گزینه Dial-up و چهل و شش درصد از گزینه Broadband برای دستیابی به اینترنت استفاده می نمایند . هفتاد و سه درصد از خوانند گان وبلاگ ها بیش از پنج سال است که از اینترنت استفاده می نمایند( منبع : Blogging by the Numbers )

نکاتی جالب در رابطه با وبلاگ ها

  • بیش از ده هزار Domain ثبت شده در ریجستری whois دارای واژه "blog" می باشد .
  • بلاگ ها  بطور متوسط  در هر سه روز یک مرتبه بهنگام می گردند . ( بر اساس مطالعه غیررسمی ارائه شده توسط BlogCount )
  •  بر اساس بررسی موسسه تحقیقاتی Nielsen/NetRatings ، در ماه می سال 2003 ، LiveJournal ، شصت و پنجاهمین رتبه را در بین سایت های متداول بر روی اینترنت به خود اختصاص داده بود . ( هر ده روز یکصد د و هشتاد و چهار هزار  بازدید کننده )

 

خلاصه


اشتراک دانش یکی از مهمترین دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. بدین منظور می توان از روش های متفاوتی نظیر شرکت در همایش ها ، مباحث علمی ، کتاب ، روزنامه ها و سایر موارد دیگر ، استفاده نمود. هر یک از روش های فوق دارای مزایا و محدودیت های مختص به خود می باشند . محدودیت زمانی ، مکانی و میزان تعامل اطلاعاتی با مخاطبان از جمله  چالش های اساسی در ارتباط با  هر یک از روش های فوق می باشد . نشر اطلاعات و دانش شخصی با استفاده از پتانسیل های وب ( نظیر انتشار مقالات ) و وبلاگ ها ، ضمن غلبه بر محدودیت های زمانی و مکانی ، حق انتخاب مخاطب را ارج نهاده و بستری مناسب برای تعاملات اطلاعاتی  دوسویه را  فراهم نماید. انتشار دانش و تجارب شخصی در قالب وبلاگ ها ، گزینه ای پیشرفته و مناسب در ارتباط با امر تحقیقات و اطلاع رسانی صحیح و به موقع می باشد. توسعه پایدار در هر کشوری مستلزم ارج نهادن به امر تحقیق و پژوهش و اطلاع رسانی سریع و صحیح است . در صورتی که پدیده وبلاگ نویسی را از این زاویه مورد توجه قرار دهیم به جایگاه ارزشمند آنان در ایجاد شبکه های گسترده نشر دانش و ارتباطی بیشتر پی خواهیم برد( دریافت سریع بازخوردها  در ارتباط با ایده های ارائه شده ، تسهیل در ارتباط بین محققین ، طبقه بندی محتوی در زمنیه های مختلف )  .

 

 

نمونه سوالات عملی درس Dream Weaver 8.0

 

سوالات عملی درس Dream Weaver

 

1

یک سایت جدید به نام TESTSITE2  ایجاد کنید در سرور IIS

2

سه صفحه مرتبط به هم در سایت اضافه کنید

3

یک جدول 3*5  ایجاد کنید

4

چند اسم در جدول وارد کرده آن را مرتب نمایید

5

یک پایگاه داده تعریف کنید و آن را به سایت مرتبط کنید

6

چند رکورد ایجاد کنید و آن را در سایت نمایش دهید

7

یک شمارنده رکورد در سایت قرار دهید

8

سایت ایجاد شده را در IE آزمایش کنید

نمونه سوالات عملی درس Dream Weaver 8.0

 

 

سوالات عملی درس Dream Weaver

 

1

یک سایت جدید به نام TESTSITE2  ایجاد کنید در سرور IIS

2

سه صفحه مرتبط به هم در سایت اضافه کنید

3

یک جدول 3*5  ایجاد کنید

4

چند اسم در جدول وارد کرده آن را مرتب نمایید

5

یک پایگاه داده تعریف کنید و آن را به سایت مرتبط کنید

6

چند رکورد ایجاد کنید و آن را در سایت نمایش دهید

7

یک شمارنده رکورد در سایت قرار دهید

8

سایت ایجاد شده را در IE آزمایش کنید

9

سایت را حدف کنید

نمونه سوالات عملی درس HTML

 

سوالات عملی درس طراحی مقدماتی وب

1

یک صفحه وب در رابطه با رشته کاردانش ایجاد کنید که موارد زیر در آن رعایت شده باشد

الف-حداقل ۳ سطر باشد

ب- نام دروس کامپیوتر به صورت توپر و رنگ قرمز نمایش داده شود

ج- نام چند رشته درسی به صورت لیست شماره دار باشد

 

2

یک جدول با ۴ سطر۳  ستون ایجاد کنید که :

الف- در ستون اول نام عکس در ستون دوم عکس و در ستون سوم شرح عکس را نمایش دهد

ب- برای جدول حاشیه ایجاد کنید

ج- اطلاعات ستون اول در وسط خانه ها باشد

3

در محیط FRONT PAGE   یک سایت طراحی کرده با دو صفحه مرتبط به هم که با کلیک بر روی یک تصویر صفحه دوم نمایش داده شود

آموزش جاوا اسکریپت به زبان ساده

 این آموزش مکمل درس ویژوال اینتردیو سوم کاردانش می باشد

 جلسه اول :

حقیقتش، این وبلاگ روباز کردیم تا هم تشویقی برای شروع به کار همکاران و دانش آموزان  باشه و هم مرجعی برای جواب سوالهاشون. قصدم این نبود که زبان جاوا اسکریپت رو به طور کامل، تدریس کنم. با وجود سایتهای معتبر و تخصصی خارجی و ایرانی، جایی برای چنین ادعایی نیست. ولی گاهی اوقات، اثری که یک درس خصوصی و چند نفره داره، یک کلاس عمومی، نخواهد داشت.

هر کسی برای خودش در آموختن و آموزاندن، راه و روشی دارد. روشی که من انتخاب کردم :

گام اول، ذکر چند مرجع است. یعنی چند سایت، کتاب و سی‌دی آموزشی در این رشته رو معرفی می‌کنم. این مراجع، به طور کلی می‌تونند شروع و استرات خوبی برای ما باشند. در راهی که دیگران رفتند، تجربه کردند و مطمئن هست، حرکت می‌کنیم.

گام دوم، معرفی یک کتاب، به عنوان مرجع اصلی درس، است. یعنی ما، حول همین کتاب و طبق فصول و ابوابش، پیش میریم. از مطالب خوبش استفاده کرده و اگر کم و کاستی داشت، با هم کاملش می‌کنیم.

گام سوم، مطالعه و تحقیق شما


 جلسه دوم :

   آشنایی با برنامه نویسی

اساسا کاربران، برای منتقل کردن دستورات خود به رایانه، از زبانهای برنامه نویسی ( C، ویژوال بیسیک، دلفی، جاوا اسکریپت)، استفاده می‌کنند. مثلا برای نوشتن و یک تایپ ساده، باید برنامه‌ای مانند Word، توسط یک برنامه نویس، نوشته و در اختیارتان قرار گیرد که بتواند حرکات انگشت شما را بر روی صفحه کلید، ترجمه و پردازش کرده، تبدیل به حروف کند، و به شما نمایش دهد. به همین صورت است دیدن و طراحی عکس، شنیدن صوت، دیدن فیلم و هزاران کار دیگر، که در رایانه به راحتی برای شما میسّر شده است.

 • پس زبانهای برنامه نویسی، وسیله‌ای هستند برای ساختن برنامه و نرم‌افزار مورد نیاز ما. البته این زبانها با هم تفاوت‌هایی دارند:
1- در سبک نوشتن دستورات
2- در قدرت و محدوده فعالیتشان
3- در محیط اجراء برنامه‌هایی که ساخته‌اند.

اما تفاوت سوم: اکثر برنامه‌ها، به راحتی، در محیط رایانه خانگی شما و در سیستم عامل ویندوز، قابل اجراء هستند؛ ولی ممکن است در سیستم عاملهای دیگر، مانند لینوکس، به این صورت و به این راحتی نباشد. یا در همین ویندوز خودمان، هر متنی قابل دیدن است؛ مانند doc, txt, pdf, htm؛ ولی در محیط اینترنت، پرونده‌هایی از نوع doc و pdf قابل اجراء نیستند، و باید اول آنها را دانلود کنیم و بعد در رایانه ببینیم. تنها برنامه و پرونده‌ای قابل اجراء و استفاده است که با زبان html  همخوانی و سازگاری داشته باشد.

داخل پرانتز: تا همین چند وقت پیش، در محیط وب، حتی عکس هم قابل دیدن نبود؛ ولی الانه با قدرتمند شدن بُرازرها و جستجوگرهای اینترنت، حتی می‌توانیم بعضی از انواع فیلم را در اینترنت ببینیم.

 • پس به طور کلی می‌توانیم برنامه‌های خود را به دو گروه، تقسیم کنیم:
1- برنامه‌هایی که در محیط رایانه، استفاده می‌شوند.
2- برنامه‌هایی که در محیط وب و اینترنت قابل استفاده هستند.

 • با جاوا اسکریپت، می‌توانیم برنامه‌ای بنویسیم که هم در رایانه و هم در محیط اینترنت، قابل اجراء باشد. البته زادگاه اصلی آن، اینترنت است.

پاورقی: در اینترنت، زبانهای مختلفی به وجود آمده‌اند که همین تفاوت (محیط اجراء) را با هم دارند:
1- بعضی از آنها در طرف کاربر و کلاینت (
Client) - یعنی شما که از اینترنت استفاده می‌کنید - اجراء می‌شود. JavaScript, JScript, VBScript.
2- بعضی از آنها در طرف سرور (
Sserver) - یعنی سایتی که شما از آن استفاده می‌کنید - اجراء می‌شود. asp, php.

 • جاوا اسکریپت، از آن دسته از زبانهاست که در طرف کاربر، عمل می‌کند. با دو مثال، موضوع را برای شما روشنتر می‌کنم.
1- یک ساعت را تصور کنید. اگر با جاوا اسکریپت، نوشته شود، زمان را طبق ساعت رایانه شما نشان خواهد داد؛ ولی اگر با برنامه‌ای مانند
asp - که زبان سروری است - نوشته شود، زمان رایانه سرور را نشان خواهد داد که ممکن است با زمان شما، تفاوت داشته باشد.

2- یک فرم نظرخواهی را تصور کنید. در رابطه با این فرم، دو کار انجام می‌شود.
- اطلاعات از شما گرفته، و برای سایت مورد نظر فرستاده شود. این بخش از کار را، جاوا انجام می‌دهد.
- اطلاعات فرستاده شده، در یک بانک، ذخیره شود. این بخش از کار، به عهده زبان سروری می‌باشد.

 • بنابرین جاوا اسکریپت، یک زبان برنامه نویسی می‌باشد که به وسیله آن می‌توان بین کاربر و سایت ارتباط برقرار نمود.

توجه: استفاده از جاوا اسکریپت در صفحات وب، نیازی به نوشتن اسکریپتها نداشته، و می‌توانید اسکریپتهای موجود در شبکه اینترنت را کپی و در مکان مورد نظر، با ایجاد تغییرات مورد نیاز، استفاده کنید؛ اما در صورتیکه یک برنامه نویس باشید، خواهید توانست اسکریپتهای مورد نظرتان را بنویسید.       

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم . delshad


جلسه سوم :

جلسه قبل، مطالب کلی درباره برنامه نویسی، و انواع آن، گفته شده؛ مثل ارتباط زبان جاوا اسکریپت، با زبان سروری. این بار میخواهم ارتباط جاوا را با زبان html رو بیان کنم.

 • html یک زبان برنامه نویسی نیست؛ بلکه زبان طراحی است. شالوده هر صفحه‌ای که در اینترنت می‌بینید، با این زبان نوشته شده است. مثلا این وبلاگ، و همین کلماتی که من می‌نویسم و شما می‌بینید. اگر بخواهم کلمه‌ای را بنویسم، بزرگ شود، رنگی باشد، لینک داشته باشد، یا یک عکس وارد کنم، یا یک جدول طراحی کنم؛ همه و همه با این زبان است. متن،  کیفیت متن (نوع، رنگ، اندازه)، عکس، جدول، فرم، دکمه؛ به وسیله زبان html نوشته می‌شوند.

کار با html

 • نوشتن این زبان، احتیاج به محیط خاصی ندارد. مثلا زبان ویژوال بیسیک را باید برنامه ویژوال بیسیک را نصب، و در محیط آن بنویسیم؛ ولی زبانهای وب، چنین محدودیتی ندارند. مثلا شما در یک متن ساده (Text)،‌ می‌توانید به راحتی، هم HTML بنویسید و هم Java و هم PHP.

 • در رابطه با طراحی وب، برنامه‌هایی ساخته شده‌اند که ما را در هرچه راحتر، سریعتر، و دقیقتر نوشتن، کمک می‌کنند. مانند "فرانت پیج" (FrontPage) از مایکروسافت، و "دریم ویور" (Dreamweaver) از ماکرومدیا، و برنامه‌های دیگر. در این نوع نرم‌افزارها، امکاناتی تدارک دیده شده که کار با html را آسان و مطمئن کرده‌اند.

1- ویرایشگر قوی: امکان برگشت (Undo)، تا چندین مرحله. رنگی کردن قسمتهای مختلف کـُد، برای بهتر مشخص شدن دستورات.
2- ویژوالی شدن: ویژوال یعنی بصری، دیدنی، قابل دیدن. یعنی به جای کدنویسی در یک محیط ساده، برای ساخت یک دکمه، از دکمه‌های آماده در این برنامه استفاده می‌کنید. این نرم‌افزار، عناصر مختلف را به صورت آماده، در اختیار ما قرار داده است. کافی است شما آنها را انتخاب کنید.
3- کدهای آماده: بعضی از دستورات متدوال را به صورت آماده، ارائه می‌کنند.
4- غلط یاب: در صورت اشتباه نوشتن کد، اخطار می‌دهد.

مثال: برای ضخیم کردن یک کلمه در html ، باید این دستور را نوشت:

مثال

ولی در فرانت پیج، کافی است کلمه مورد نظر را انتخاب کنید، و در نوار ابزار، آیکون B را کلیک کنید.

داخل پرانتز: در اینجا نه قصد دارم فرانت پیج یا هر نرم افزار دیگری را آموزش دهم، و نه استفاده از آنها را به دوستان تازه کار، توصیه می‌کنم؛ چون ما را از هدفمان که یادگیری برنامه نویسی است دور کرده و باعث تنبلی می‌شود. تنها یک نرم‌افزار را پیشنهاد می‌کنم که از مدتها قبل، همراه و یار من در یادگیری و برنامه نویسی بوده. "First page2006 ". این برنامه رایگان را می‌توانید از این آدرس دریافت کنید.

ساختار HTML

یک صفحه وب، از دو قسمت سر (Head) و بدنه (Body) تشکیل شده، که به این صورت نوشته و مشخص می‌شود.

شروع صفحه
شروع سر

پایان سر
شروع بدنه

محتویات صفحه: متن،عکس

پایان بدنه
پایان صفحه

اسکلت اصلی یک صفحه وب، به این صورت است.

واژه نامه:

کـُد (Code): دستور و فرمانی که به زبان برنامه نویسی، نوشته شده.
تَـگ (
Tag): کوچکترین جزء یک کد. مثلا تگ سر = <head>؛ تگ بدنه = <Body>؛ تگ اسکریپت = <Scirpt>. هر تگ باید در داخل این دو علامت < >، قرار گیرد.


امتحان درس اکسل

به علت تقارن دهه فجر و جهت تشویق دانش آموزان عزیز در برگزاری هرچه باشکوهتر مراسم دهه ی فجر امتحان اکسل به هفته بعدی موکول شد .

معرفی رشته طراحی صفحات وب

۱- محتوای رشته :

رشته مهارتی طراحی صفحات وب در زمینه صنعت و زیرگروه کامپیوتر (نرم افزار) قرار دارد و شامل سه دروس مهارتی زیر است :

@رایانه کاردرجه 2 ( 450 ساعت و 12 واحد )

@رایانه کاردرجه 1 ( 330 ساعت و 9 واحد )

@ طراح گرافیک رایانه ای (230 ساعت و 5/5 واحد

@رایانه کار Flash mx(۱۲۰ساعت و 5/3 واحد )

@طراحی مقدماتی صفحات وب (190 ساعت و 5/4 واحد )

@رایانه کار Visual Interdev(۱۳۰ ساعت و 5/3 واحد )

@رایانه کار رایانه Dream Weaver (۸۰ ساعت و 2 واحد )

 

2- توانایی اکتسابی فارغ التحصیلان :

فارغ التحصیلان این رشته بعد از پایان سال دوم قادر می باشند از عهده توانایی شناخت مبانی و مفاهیم کامپیوتر ، کار با سیستم عامل و نرم افزارهای Word ، Excel ، Access ، PowerPoint و Internet  برآید و پس از پایان سال سوم  می تواند از عهده پارتیشن بندی دیسک سخت و نصب سیستم عامل ویندوز و کار با Help  ویندوز و نرم افزار NU تحت ویندوز ، نوشتن الگوریتم و فلوچارت و کار با نرم افزار Visual Basic و همچنین ارتباطات و معماری اتصالات و امنیت شبکه برآید و در نهایت با استفاده از امکانات نرم افرارFlash Mx انیمیشن دو بعدی بسازد و با امکانات نرم افزار Visual Interdev و Dream Weaver بتواند صفحات استا و پویا تولید نماید.

 

3- زمینه اشتغال و ادامه تحصیل :

زمینه اشتغال : فارغ التحصیلان این رشته می توانند به صورت فردی یا گروهی و بصورت خود اشتغالی اقدام به طراحی صفحات وب برای شرکتها و موسسات  و ادارات دولتی نمایند . زیرا در حال حاضر طراحی وب سایتها از اهمیت ویژه ای برای دولت الکترونیک برخوردارند .

 

ادامه تحصیل : در مقطع کاردانی در آموزشکده های فنی و حرفه ای، دانشگاه آزاد ، دانشگاه جامع علمی کاریردی و دانشگاه های غیر انتفاعی در رشته فوق دیپلم نرم افزار ادامه تحصیل داده و سپس با شرکت در آزمون کارشناسی ، ادامه تحصیل خود را تا مقطع کارشناسی و بالاتر ادامه دهند.